יום ראשון, 20 באוקטובר 2013

מפגש שכבת ז' עם ראש העיר


מר משה סיני, הוא ראש-עירית ראש-העין,  הגיע לבית סיפרנו.
בתחילת דבריו הציג עצמו, סיפר לנו על תקופת ילדותו ולימד על תכונותיו הרצויות של מנהיג.

מר סיני שאל: מהן תכונות נדרשות למנהיג ?
אחד התלמידים השיב:

ראשית: מנהיג זקוק לכריזמטיות.כלומר, יכולת לסחוף אחריו המוני בני-אדם, המאמינים ביכולותיו, ומקבלים את החלטותיו, גם אם הן קשות וכרוכות במשאבים רבים.
שנית-מנהיג נזקק לאומץ רב, כדי להביע דעתו, אמונותיו, אידיאולוגיה שבה הוא מאמין וערכיו, מול עמו וגם מול העולם כולו. גם עם יש החולקים על דעותיו,  וגם אם הוא עלול לשלם בחייו. למשל מנהיגים כמו: נשיא מצרים אנואר אל-סעדת, וראש ממשלת ישראל  יצחק רבין שנרצחו  רק מפני שהם העזו לקבל החלטות פוליטיות מנוגדות לאותם אנשים שחשבו אחרת.

לאחר שהרחבנו את הבנתנו על תכונות הרצויות של מנהיג. ראש העיר סיפר לנו על העוצמה הרבה שההמון נותן למנהיג, העלולה להיות מנוצלת לרעה.
היסטוריה האנושית מלא דוגמאות של מנהיגים שנצלו את עוצמת הכוח שניתנה להם. למשל: בגרמניה במאה הקודמת קם מנהיג טוטליטרי(עריץ) בשם היטלר שהאמין באידיאולוגיה אנטישמית-נאצית. היטלר, בשם האידיאולוגיה הנאצית, השמיד מיליוני יהודים ולא יהודים, חפים מפשע. רק מפני שהם לא דמו לו ולא האמינו באידיאולוגי-הנאצית הגרמנית של אותה תקופה.

דוגמה מדהימה של מנהיג, העלה ראש העיר מר משה סיני:
בני משפחתו של מר סיני, נתקלו באחד ממפקדי הנאצים בתקופת המלחמה. אותו מפקד אמור היה להעמיד אותם בשורה ולירות בהם. הקבוצה חכתה לפקודת ירי. אבל, המפקד לא נתן פקודה לירות, אלא, אפשר להם ללכת לדרכם.
דוגמה זו המחישה, שמנהיג צריך אומץ לקבל החלטות גם אם הם מנוגדות למנהיג העומד בראש.

למרות, הכריזמטיות, העוצמה והתהילה הרבה, שיש למנהיג, קשה לנהיג.
להבנתי, ראש העיר הצליח להעביר את תפקידו המורכב ולעיתים הבלתי אפשרי של המנהיג בצורה מאוד מעניינת ומרתקת.


רום חובב, ז1.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה